Počela nova školska godina

Nova školska godina počela danas, a među 530.000 osnovaca je i 65.000 prvaka.

Kako je rečeno Tanjugu u Ministarstvu prosvete, u srednju školu polazi 240.000 đaka, od kojih 62.000 u prvu godinu.

Na jezicima nacionalnih manjina nastavu će pohađati 27.000 učenika osnovnih i 8.800 učenika srednjih škola u Srbiji.

Tačan broj učenika biće poznat do kraja septembra, nakon što škole unesu podatke o učenicim u esDnevnik, navode iz Ministarstva prosvete.

Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković izjavio je danas da je sve spremno za početak nove školske godine i da je cilj Ministarstva da obrazovni proces u potpunosti bude odvojen od politike, kao i njegova normalizacija na svim nivoima.

“Naša osnovna poruka je normalizacija obrazovnog procesa. Dakle, nastavni proces u smislu izvođenja aktivne nastave. To znači rad sa učenicima, u učionicama i van njih, provere znanja u skladu sa nastavnim planovima i programima koji su poznati svim nastavnicima i svim nastavničkim većima”, rekao je Stanković.

Iz Ministarstva podsećaju da su obezbeđeni besplatni udžbenici za određene kategorije osnovaca u predstojećoj školskoj godini, za čiju nabavku je izvdojeno 985 miliona dinara.

Ukupno je obezbeđeno 903.525 udžbenika, a pravo je ostvarilo 96.165 učenika, preciziraju u Ministarstvu i podsećaju da Ministarstvo program besplatnih udžbenika sprovodi od 2011. godine u cilju dodatne podrške učenicima iz osetljivih kategorija, ali i podrške nadarenim učenicima.

Pravo na besplatne udžbenike imaju kategorije učenika iz socijalno/materijalno ugroženih porodica (primaoci novčane socijalne pomoći), učenici koji osnovnoškolsko obrazovanje i vaspitanje stiču po individualnom obrazovnom planu, uključujući i IOP3, kao i učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, koji se obrazuju po individualnom obrazovnom planu, a potrebni su im prilagođeni udžbenici, kao i učenici koji obrazovno-vaspitni rad ne ostvaruju po individualnom obrazovnom planu, a kojima je potrebno prilagođavanje (uvećan font, Brajevo pismo, elektronski format).

Pravo na besplatne udžbenike imaju i đaci iz porodica u kojima je troje i više dece u sistemu obrazovanja i vaspitanja, s tim da navedeno pravo ostvaruje dete/deca koja su učenici osnovne škole.

Ako sva ili više dece pohađaju javnu osnovnu školu, besplatne udžbenike dobija dete/deca koja su prva počela da stiču osnovno obrazovanje i vaspitanje, izuzev ako se roditelj opredeli da besplatne udžbenike dobije dete/deca, koja su kasnije počela da stiču osnovno obrazovanje i vaspitanje, o čemu o pisanom obliku obaveštava školu.

Pravo na besplatne udžbenike imaju i učenici iz porodica u kojima samo jedan roditelj vrši roditeljsko pravo zbog toga što je drugi roditelj preminuo ili je nepoznat, kao i učenici koji boluju od retke bolesti, ali i đaci koji ostvaruju pravo na tuđu negu i pomoć.

Na besplatne udžbenike pravo imaju i učenici prvog i drugog razreda javne osnovne škole sa delimičnim ili trajnim oštećenjem sluha, a kojima su potrebni prilagođeni udžbenici u elektronskom formatu, sa video sadržajima na srpskom znakovnom jeziku.

Ministarstvo prosvete prvi put ove godine obezbeđuje besplatne udžbenike na jezicima nacionalnih manjina, a obezbeđeni su besplatni udžbenici za 204 udžbenička naslova za osnovce na mađarskom, rumunskom, rusinskom, hrvatskom, bosanskom, bugarskom, slovačkom i albanskom jeziku za različite obavezne predmete.

Udžbenike će dobiti više od 28.000 učenika u 163 osnovne škole.

Iz Ministarstva prosvete su naveli da je u prethodnom periodu izmenama podzakonskih akata, kao i kroz unapređivanje funkcionalnosti esDnevnika i drugih digitalnih alata, omogućeno značajno smanjenje administrativnih obaveza u obrazovnim ustanovama, što je bio jedan od zahteva sindikata i prosvetnih radnika.

Podsećaju da su od 15. aprila uvedene nove funkcije esDnevnika koje olakšavaju rad nastavnicima, a daju i bolji uvid roditeljima u radne navike i napredovanje njihove dece.

Novina je da će roditelji dobijati automatska obaveštenja (notifikaciju) svaki put kada nastavnik evidentira izostanak učenika, novu ocenu, kao i druga obaveštenja koja se odnose na radne navike i postignuća učenika.

Novim funkcijama je uspostavljen poseban portal za učenike u okviru esDnevnika gde će imati uvid u ocene, izostanke, planirane aktivnosti, obrađene nastavne jedinice, domaće i pisane zadatke, kao i druge relevantne informacije.

Ministarstvo prosvete je navelo da je inovacija u obrazovnom sistemu i upotreba humanoidnih robota, koji su didaktičko sredstvo za rad nastavnika u školama u kojima se obrazuju deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.

Do sada je nabavljeno 11 humanoidnih robota.

– Stanković: Vreme je da posle teške školske godine imamo regularnu školsku godinu

Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković požeo je đacima, roditeljima i nastavnicima srećan početak nove školske godine i istakao da je vreme da, posle teške školske godine, imamo regularnu školsku godinu i da prestane politizacija obrazovnog sistema.

Ministar je za Tanjug rekao da Ministarstvo prosvete poziva sve učesnike u obrazovnom procesu da se pridržavaju zakona i da se omogući regularna školska godina.

Naveo je da ključna reč za obrazovni sistem od 1. septembra pa nadalje mora da bude normalizacija, tačnije vraćanje obrazovnog procesa, pre svega nastavnog i vaspitnog procesa u koordinate koje su definisane zakonom, a i pedagoškim normama koje su poznate svakom nastavniku i svakom direktoru koji učestvuje u nastavno-obrazovnom procesu.

“Da izađemo u susret očekivanjima i roditelja, a pre svega đaka, i da shvatimo da je obrazovanje najznačajniji društveni resurs za napredak ovog društva. Vreme je da prestane i politizacija obrazovnog sistema, pre svega visokoškolskih, srednjoškolskih i osnovnoškolskih ustanova. Vreme je da se nastavnici okrenu nastavi, a deca učenju”, istakao je Stanković.

Ministar je svim đacima, roditeljima, nastavnicima i rukovodiocima osnovnih i srednjih škola poželeo srećan početak nove školske godine, naglasivši da im želi pre svega uspešnu i regularnu školsku godinu.

“Želim vam školsku godinu u kojoj će deca sticati nova znanja, osvajati nove veštine, družiti se, napredovati u svakom pogledu, profesori biti posvećeni svom pozivu, prenošenju znanja, podsticanju radoznalosti, razvijanju duha zajedništva među decom i najzad, naravno, proceni i oceni njihovog znanja”, naveo je Stanković.