Nastavnice u Srbiji nagrađene za inovativne časove o demokratiji i ljudskim pravima
Pet nastavnica je dobilo priznanje za razvoj izuzetnih priprema za čas koje promovišu demokratsku kulturu i inovativne metode podučavanja, u okviru Nacionalnog takmičenja „Kompetencije za demokratsku kulturu i međupredmetni pristup – primena u praksi“.
Dobitnice je izabrao stručni žiri Ministarstva prosvete i Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. Odluka žirija bila je veoma teška zbog velikog broja izvanrednih prijava.
Autori pet odabranih priprema imaće priliku da pohađaju specijalizovanu obuku u Savetu Evrope u Strazburu, koja će se održati 4. i 5. marta 2026. godine. Tokom obuke će saznati više o značaju obrazovanja za ljudska prava i razviti veštine za uspešnu primenu praktičnih alata i metodologija, kao i za delovanje u svojstvu multiplikatora u svojim školama i lokalnim zajednicama.
Pored toga, njihovi radovi biće objavljeni na specijalizovanom portalu za demokratsku kulturu u nastavi i učenju Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja kao deo baze najboljih praksi u oblasti obrazovanja. Osim pet odabranih radova, više od 50 drugih biće uključeno u bazu koja je povezana sa prilagođenim modelom veštačke inteligencije.
Dobitnice su:
Slađana Jović, nastavnica hemije, gimnazija „Svetozar Marković“, Niš
Maja Keskinov, nastavnica filozofije, XIV beogradska gimnazija, Beograd
Jasna Kapelan, nastavnica engleskog jezika, OŠ „Vuk Karadžić“, Bačka Palanka
Olgica Spasojević, nastavnica srpskog jezika i književnosti, OŠ „Petar Leković“, Požega
Marina Lazić, nastavnica fizike, OŠ „Veljko Dugošević“, Turija
Jasna Kapelan, u svom radu obuhvatila je izvođenje humoristične predstave pod nazivom „Traženi u prevodu“, koja se bavi temom učenja stranih jezika kod odraslih. Predstava sadrži i ozbiljan segment o pravima deteta na engleskom i srpskom jeziku, kao i na jezicima koji se uče u školi, uključujući ruski, španski, rumunski, slovački, mađarski, romski, hebrejski i znakovni jezik.
Ovaj pristup je osmišljen kroz diferencijalno učenje, što omogućava razvijanje humanih i socijalnih veština kod učenika, a istovremeno promoviše međukulturalno razumevanje i toleranciju. Kroz inovativne metode, nastavnica Kapelan usmerava učenike ka usvajanju ključnih vrednosti demokratske kulture, pružajući im alate za bolje razumevanje prava, komunikacije i međuljudskih odnosa.

Najtoplije čestititamo dobitnicima, kao i svima koji su učestvovali na takmičenju. Broj prijava svedoči o visokom stepenu interesovanja i posvećenosti kompetencijama za demokratsku kulturu u školama i zajednicama širom Srbije.
Projekat Kvalitetno obrazovanje za sve sprovodi se u okviru zajedničkog programa Evropske unije/Saveta Evrope „Horizontal Facility za Zapadni Balkan i Tursku“.
